Informatie >> alle vragen over het huren van een schip
Antwoorden op alle vragen :
Informatie aanvragen kan op drie manieren :
1. u kunt een geschikt schip zoeken in de database (DE SCHEPEN) ; als u in de lijst een schip ziet dat u aanspreekt, kunt u op de naam van het schip klikken voor meer info ; onderaan die info-pagina kunt u klikken op "ik wil per email om meer informatie vragen".
2. u kunt meteen kiezen voor "CONTACT", "INFORMEREN".
3. u kunt gewoon een email sturen : link.
Antwoord op uw informatie-aanvraag kunt u altijd binnen een dag verwachten ; vaak echter veel sneller. In het algemeen zullen we u meteen een schip, of schepen, aanbieden ; soms hebben we eerst nog een vraag aan u.
Als een aan u aangeboden schip u aanspreekt, en u heeft echt belangstelling - maar u wilt er nog even over denken, of u moet erover overleggen, vraagt u dan om een optie ; als we u die optie per email bevestigd hebben, houden we het schip een bepaalde tijd voor u vast, en verhuren we het niet !
Als u wilt reserveren, horen we dat graag van u ; als we uw reservering per email bevestigd hebben, gaan we u een huurovereenkomst sturen met bijbehorende bescheiden.
Als u reserveert, gaan we uw reservering per email bevestigen.
Wij sturen u dan, per email, een huurovereenkomst ; een exemplaar van de Algemene Voorwaarden " ; een brochure van een verzekering ; een foto - infoblad van het schip ; en meestal een plattegrondje van de haven met de ligplaats van het schip.
Eén exemplaar van die overeenkomst ontvangen we dan graag binnen een week ondertekend retour.
In die overeenkomst staan verdere bijzonderheden : de precieze ligplaats van het schip, de betalingsvoorwaarden, en zaken die u evt. bijgeboekt heeft, bijv. catering en/of het gebruik van dekbedden ; en meestal de vraag, of u van plan bent om de eindschoonmaak zelf te doen, of af wilt kopen.
De genoemde prijzen, ook op deze website, zijn voor de huur van het schip, inclusief bemanning (schipper en maat), haven-, sluis- en bruggelden (behalve op de Oostzee), een motoruur per dag, en 6% BTW.
In de meeste havens van de Oostzee is het havengeld tussen de € 30 en € 50 per schip per nacht ; dat kan een reden zijn, om niet elke nacht in een haven te overnachten, in overleg met de schipper.
Niet inbegrepen zijn eten en drinken, en de eindschoonmaak. Bij een aantal schepen kunt u kiezen : de eindschoonmaak afkopen, of die zelf doen. Bij een aantal andere schepen bent u verplicht de eindschoonmaak af te kopen.
Ook als u de eindschoonmaak afkoopt, is het wel de bedoeling dat u het schip "veegschoon" achterlaat.
Bij enkele schepen is de eindschoonmaak wél inbegrepen in de prijs.
Bij de voorbereiding van uw zeiltocht zijn er een aantal onderwerpen waar u aan kunt denken :
Verzekering : u kunt ervoor kiezen uw zeiltocht te verzekeren tegen annulering en storm. We raden u aan, dat ongeveer tegelijk te doen met het terusturen van uw ondertekende exemplaar van de huurovereenkomst. Als u een tijdje wacht en het een stuk later doet, bestaat de kans dat de verzekeringsmaatschappij uw aanvraag niet meer in behandeling neemt. In de laatste twee weken voor afvaart worden aanvragen in ieder geval niet behandeld.Wat de stormverzekering betreft : bij windkracht 6 of meer besluit de schipper om wel of niet uit te varen. Hij of zij doet dat op grond van kennis van het schip, de bemanning, het vaargebied, de groep gasten.
Overigens kunt u in zulke gevallen wel gewoon "gebruik maken van de accommodatie", aan boord blijven en in sommige gevallen misschien het geplande programma door laten gaan.
Catering - zelf verzorgen : op vrijwel alle schepen kunt u zelf voor de drankjes en de hapjes, of de maaltijden, tijdens de tocht zorgen.
Er is een kombuis (keuken) met alle benodigdheden om de heerlijkste dingen klaar te maken.
Op ieder schip kan worden gekookt, koffie gezet, gegeten, gedronken. Er is altijd een koelkast. Er is niet altijd een magnetron, koffiezetapparaat, oven. Gaat u ervan uit dat alles er is, behalve afwasmiddel, koffiefilters, vuilniszakken e.d. ; de kans bestaat dat het er toch is, maar u kunt er niet op rekenen. Die dingen kunt u dus beter zelf meenemen.
Bij de meeste ligplaatsen is wel een supermarkt op loopafstand, zodat u zo nodig nog wat spullen kunt kopen.
Op enkele schepen is het de bedoeling dat u juist níet zelf voor de drankjes en hapjes zorgt, maar dat u de catering van het schip afneemt. Dat geldt voornamelijk voor dagtochtenschepen (schepen zonder overnachtingsaccommodatie).
Bij meerdaagse tochten is het traditie, dat de bemanning met u mee eet ; komt dat om de één of andere reden niet uit, dan is daar altijd wel een oplossing voor te vinden, dat kunt u dan gewoon bij aankomst op het schip met de schipper bespreken.
Catering - laten verzorgen : bij vrijwel alle schepen kunt u hapjes en drankjes, of maaltijden, tijdens de tocht laten verzorgen. Als u daarnaar vraagt, sturen we u een catering-overzicht met mogelijkheden en prijzen. Let op, bij meerdaagse tochten zal het catering-personeel ook ergens moeten slapen ; op de meeste schepen is er voor uw gezelschap dan een hut minder.
Denkt u eraan, de catering tijdig te bestellen, en evt. het definitieve aantal personen tijdig door te geven !
Als u de catering heeft besteld, ontvangt u een voorschotnota, die voldaan moet zijn voor afvaart. In de meeste gevallen ontvangt u dan na de tocht een eindafrekening, bijvoorbeeld omdat het aantal gasten uiteindelijk anders was, dan aanvankelijk de bedoeling was ; of omdat de geturfde drankjes nog moeten worden afgerekend.
Een eindafrekening is niet altijd nodig ; bijvoorbeeld wanneer het aantal gasten gelijk is gebleven en de drankjes werden afgekocht.
Wat u mee moet nemen : echt warme en evt. echt drooghoudende kleding ; op het water is het vaak een stukje frisser dan aan de wal, en het is jammer als uw plezier bedorven wordt doordat u afkoelt of flink nat wordt. Schoenen met zachte zolen (bijv. sportschoenen) raden we van harte aan ; hoge hakken zijn levensgevaarlijk aan boord van een schip !
Als u de keuken gaat gebruiken : denk aan koffiefilterzakjes, vuilniszakken, theedoek.
Beddengoed : als u aan boord overnacht, ligt het voor de hand om slaapzakken mee te nemen. De bedden zijn voorzien van een onderlaken en een kussen, meestal bovendien van een kussensloop. U kunt ook dekbedden, en evt. handdoekensets huren.
Het vaarplan is vaak niet exact tevoren te plannen : als je zeilt, ben je afhankelijk van de wind : windkracht en windrichting. Havens in de buurt van uw vertrekhaven zijn bijna altijd wel te bereiken, maar voor wat verder weg gelegen reisdoelen is dat niet zonder meer voospelbaar. Als u aan boord komt, kunt u uw wensen en verwachtingen bespreken met de schipper ; die weet dan het weerbericht en kan dan wel zeggen, welke reisdoelen wel of niet haalbaar zijn.
Mocht u van plan zijn in een andere haven uit eten te gaan, kies dan voor een dichtbij gelegen haven, of zorg dat u alle benodigde telefoonnummers bij u heeft, zodat u evt. op de dag zelf kunt reserveren.
Inschepen : op uw huurovereenkomst kunt u zien, vanaf welk tijdstip u aan boord verwacht wordt.
Bent u wat eerder, en wilt u alvast uw spullen aan boord brengen, dan is dat meestal geen probleem.
De Route naar de haven en de ligplaats van uw schip kunt u vinden op deze website onder "HAVENS"�; een kaartje met de precieze ligplaats heeft u dan al in uw bezit. Op dat kaartje staan ook de parkeermogelijkheden. In de meeste havenplaatsen wordt streng gecontroleerd op fout parkeren !
Als u, om op uw schip te komen, over andere schepen heen moet, ga dan altijd vóór de (voorste) mast langs !
De vaarroute : het is handig om bij het aan boord gaan, wanneer u kennismaakt met de schipper, het vaarplan even aan de orde te stellen. U heeft ongetwijfeld wensen en / of verwachtingen, die u met de schipper kunt bespreken ; die kan u vertellen, wat wel of niet haalbaar is, en kan misschien met waardevolle suggesties komen. Als u bepaalde wensen heeft voor wat betreft de vertrektijd, eindtijd of aankomsttijd, aarzel dan niet om dat te bespreken, dat voorkomt misverstanden.
De vertrektijd ligt niet vast ; als iemand van uw gezelschap wat later komt, wordt daar (natuurlijk) op gewacht.
Aan boord : op elk schip zijn er wel wat gedragsregels, waar de schipper u op zal wijzen, bijvoorbeeld in verband met de veiligheid, of om samen een prettig verblijf aan boord te hebben.
Op een aantal schepen wil de schipper niet, dat er alcohol wordt genuttigd ; op andere schepen is het nuttigen van alcohol toegestaan, zolang het geen problemen oplevert. De schipper voelt zich verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord !
Wij gaan ervan uit, dat de gasten vanzelfsprekend zorgzaam met het schip en het interieur omgaan.
Als u een programma heeft, bespreekt u dat dan ook bij het begin van de tocht met de schipper en / of de cateraar. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als u een training, een vergadering, een presentatie aan boord wilt realiseren. Bij een "gewoon" personeelsuitje kan het zo zijn, dat er toespraakjes of sketches gepland zijn. Het kan zijn dat u nog inkopen wilt doen, een wandeling wilt maken of wat dan ook. Bespreek zulke dingen, om misverstanden te voorkomen !
Ankeren, droogvallen, wadlopen : echt wadlopen is van het vasteland naar een eiland of andersom, dat past niet helemaal bij een zeiltocht. Wat vaak wel kan, is dat het schip tegen een plaat aan gaat liggen, waarbij u dan in de gelegenheid bent op een zand-, schelpen- of mosselplaat te wandelen.
Echt droogvallen is ankeren en wachten tot al het water weg is, tot het schip droog staat ; en dan weer wachten tot er voldoende water is om weg te varen. Dat kan wel passen bij een zeiltocht, maar het past niet binnen een dagtocht.
Ankeren kan, behalve op het Wad, ook op het IJsselmeer of elders.
Technisch is het voor vrijwel alle schepen mogelijk te ankeren of droog te vallen, maar het weer en het water spelen daarbij natuurlijk ook een rol. Soms kan het prima, soms kan het echt niet zonder risico's. Bespreek uw evt. wensen bij uw aankomst met de schipper !
Mist u iets ? Wij horen het graag ! (MAIL)
Kijk meteen eens naar alle schepen :